• Home
  • Over ons
    • Joyce en team
    • Ervaringen
    • Opdrachtgevers
  • Artikelen
  • Contact
Gespreksvoering Sociaaldomein
  • Boek
  • Motiverende Gespreksvoering
    • Wat is Motiverende gespreksvoering?
    • Workshop
    • Training
  • Stress-sensitief werken
    • Wat is stress-sensitief werken?
    • Workshop
    • Training
  • Menu Menu
artikel

Kan hij het niet of wil hij het niet…?

Je cliënt zit tegenover je en je hebt het gevoel dat je aan een dood paard aan het trekken bent.
Hij wil gewoon niet, denk je al snel.
Maar je wilt hem ook graag verder helpen, om erger te voorkomen.

Wil hij niet of kan hij niet? Hoe weet je dat nou zeker?
Voor je werk is het belangrijk om te weten. Gaat dit traject succesvol worden ja of nee?

Doe het maar eens…. uitzoeken of je cliënt gemotiveerd is…
Zijn gedrag, zijn doen en laten, wijst in ieder geval op het tegendeel:

  • Hij komt te laat op zijn afspraken,
  • Zegt ja, maar doet nee,
  • Heeft een passieve houding tijdens jullie gesprek

Een strafkorting of andere maatregel heb je al een keer ingezet en dat leidde
nergens toe.

De stress die komt kijken bij zijn situatie bepaalt zijn gedrag.
Langdurige stress beïnvloedt het brein.

Weet je dat de langdurige stress die bij armoede, schulden of andere complexe
problematiek komt kijken vaak leidt tot dit gedrag:

  • Snel boos en geïrriteerd zijn; een kort lontje hebben
  • Ja zeggen tegen een afspraak om documenten in te leveren en het toch niet doen
  • Niet kunnen plannen en afspraken niet nakomen, bij de dag leven
  • Onverantwoorde aankopen doen terwijl hij al grote schulden heeft

Herkenbaar?

Zijn besturingssysteem werkt niet.
Al in 2013 verscheen het boek ‘Schaarste, hoe gebrek aan geld en tijd ons gedrag
bepalen’ van Harvard-econoom Sendhil Mullainathan en Princeton-psycholoog Eldar Shafir.

Weinig geld, weinig tijd of weinig sociale contacten bepalen ons gedrag.

De langdurige stress die daarbij komt kijken, zorgt ervoor dat de executieve functies van het brein niet aanstaan. Dat executieve deel van het brein bestuurt het nadenken, lange termijn plannen, gaan beginnen aan taken en deze ook weer afmaken.

Zijn besturingssysteem zeg maar.
Juist alles wat je cliënt in zijn situatie zo keihard nodig heeft…

Hoe kan jij echt helpen?

Je helpt je cliënt door als eerste zijn stress te verlagen.
Pas daarna krijgt hij weer toegang tot de executieve functies in zijn brein.
Dan kan hij weer:

  • Nadenken
  • Vooruit denken
  • Plannen
  • Keuzes maken
  • Aan taken beginnen en ze afmaken
  • Gemotiveerd aan de slag op zijn leven op orde te krijgen

Hoe doe je dat?

Stress sensitief werken leert je dit inschatten, en geeft je tools en
gesprekstechnieken om je cliënt te ondersteunen om zijn leven beter op orde te
krijgen.

Het leert je begrijpen wat er gebeurt in het brein van je cliënten en leert om je dienstverlening zo in te richten dat de stress minder wordt.

Je leert gespreksmethodieken die hem helpen om weer de beschikking te krijgen
over zijn besturingssysteem.

Wil je dit ook leren en meer weten? Volg de training stress-
sensitief werken bij ons en leer om je klanten écht verder te helpen.
Of neem contact op met Joyce voor een maatwerktraining.

Dit artikel is geschreven door Joyce Bakker, oktober 2022

Deel dit stuk
  • Delen op Facebook
  • Delen op WhatsApp
  • Delen op LinkedIn
  • Delen via e-mail
https://www.gespreksvoeringsociaaldomein.nl/wp-content/uploads/sites/185/2022/09/pexels-liza-summer-6382634-1-scaled-e1663698117268.jpg 800 800 gespreksvoeringsociaaldomein https://cluster.swlogin.nl/wp-content/uploads/sites/185/2022/04/weblogo-gespreksvoering-sociaaldomein.png gespreksvoeringsociaaldomein2022-10-03 22:39:362023-09-22 14:21:22Kan hij het niet of wil hij het niet…?
Misschien ook interessant voor jou
Giet jij beton of giet je Pokon? Met 17 activerende vragen om meteen te gebruiken.
Waarom de splitsing tussen rechtmatigheid en doelmatigheid averechts werkt en wat wél werkt.
Wat is dat nou eigenlijk Motiverende gespreksvoering?
Een verlammend advies
Verplicht een training Motiverende gespreksvoering volgen
Heeft een training Motiverende gespreksvoering nou wel zin?

Adresgegevens

Gespreksvoering Sociaal Domein
Joyce Bakker

Mient 110, 2564 KR Den Haag
KvK: 60240156
Algemene voorwaarden
Privacyverklaring
Klachtenprocedure

Contactgegevens

Email:
[email protected]
Telefonisch contact:
06 15 46 52 33

Lidmaatschap en aansluiting

Lid van MINT- inc en MINT-ned, het Motivational Network of Trainers.
Onze trainers en ons bureau hebben de CRKBO registratie en mogen btw-vrij trainingen aanbieden.
Aangesloten bij NOBTRA
Aangesloten bij DEVELHUB

© Copyright – Gespreksvoering Sociaal Domein | Webdesign door Brandmade

Giet jij beton of giet je Pokon? Met 17 activerende vragen om meteen te geb...Een verlammend advies
Scroll naar bovenzijde
Wij maken gebruik van functionele en analytische cookies. Hieronder kun je meer lezen en akkoord gaan met ons cookiegebruik. AkkoordMeer lezen