Nee, alleen een training is niet voldoende om stress-sensitief werken te implementeren.
De stress-sensitieve dienstverlening of aanpak is het gevolg van de kernvisie van de organisatie.
Het begint met een visie, vervolgens naar (politieke) keuzes, vormgeving van wetten en beleid, en richtlijnen voor de uitvoering.
Dit wordt concreet zichtbaar bijvoorbeeld in de invulling van armoedebeleid, de fysieke inrichting van ontmoetingsruimtes en de benadering van cliënten.
Om de stress-sensitieve aanpak succesvol te implementeren is het nodig om dit als een integrale manier van werken te zien.
Een organisatiebrede, integrale, stress-sensitieve benadering zet ( binnen de mogelijkheden) de klant voorop, kijkt naar wat er wél kan en gaat uit van vertrouwen.
Cliënten ervaren ondersteuning doordat de dienstverlening beter aansluit bij hun behoeften en mogelijkheden. Dat geeft rust en vertrouwen en verlaagt de druk, de belasting.
Morgen beginnen?
En tegelijkertijd.. een organisatie veranderen kost tijd. Maar met het voeren van stress-sensitieve gesprekken kun je morgen al beginnen. Hoe?
Door je gesprekken te verrijken met de inzichten uit ons boek of een van de trainingen.