• Home
  • Over ons
    • Joyce en team
    • Ervaringen
    • Opdrachtgevers
  • Artikelen
  • Contact
Gespreksvoering Sociaaldomein
  • Boek
  • Motiverende Gespreksvoering
    • Wat is Motiverende gespreksvoering?
    • Workshop
    • Training
  • Stress-sensitief werken
    • Wat is stress-sensitief werken?
    • Workshop
    • Training
  • Menu Menu
artikel

Een verlammend advies

Als professional die met mensen werkt, heb je waarschijnlijk ooit geleerd dat advies geven aan cliënten ongewenst is.

Maar wist je dat het niet alleen ongewenst is, maar dat er ook aanwijzingen zijn dat je cliënten juist het tegenovergestelde gaan doen?

Want wanneer mensen advies krijgen, hebben ze vaak de neiging om er tegenin te gaan.

Een averechts effect…

De kans is groot dat je cliënten niet alleen nìet doen wat je ze adviseert, maar dat het verlammend werkt of dat ze juist het tegenovergestelde doen.

Hoe werkt dat nou?

Uit onderzoek blijkt dat deze reactie veel voorkomt:

Je bent met je cliënt in gesprek. Hij vertelt je over zijn financiële problemen en moeite met zijn geld om te gaan.

Je luistert, vat samen en geeft een advies.
Bijvoorbeeld: “Als je je inkomsten in potjes verdeeld dan heb je meer overzicht.”

De reactie van de cliënt begint dan vaak met: “Ja, maar …”

En in het ‘ja, maar’ overtuigt je cliënt zichzelf van het tegendeel. Hij hoort zichzelf letterlijk het tegenovergestelde van jouw advies uitspreken.

”Mensen raken over het algemeen meer overtuigd door de redenen die ze zelf ontdekken dan door de argumenten die anderen aandragen.” ~ Blaise Pascal

Wat we zelf zeggen onthouden we beter dan wat de ander zegt. Want wat we ons zelf horen zeggen, komt meer binnen dan de adviezen van de ander, hoe waar of hoe goed bedoeld ze ook zijn.

In motiverende gespreksvoering houden we rekening met dit mechanisme. We zijn dan ook op zoek naar zelfmotiverende uitspraken van onze cliënten. Want daar zit de échte motivatie en beweging in.

Dus stop met hard werken en laat je cliënt zichzelf overtuigen.

Meer weten over hoe je dat doet?
Volg de training motiverende gespreksvoering bij ons en leer duurzaam motiveren.

Dit artikel is geschreven door Joyce Bakker, oktober 2022

Deel dit stuk
  • Delen op Facebook
  • Delen op WhatsApp
  • Delen op LinkedIn
  • Delen via e-mail
https://www.gespreksvoeringsociaaldomein.nl/wp-content/uploads/sites/185/2022/09/pexels-christina-morillo-1181717-1-scaled-e1664385683495.jpg 800 800 gespreksvoeringsociaaldomein https://cluster.swlogin.nl/wp-content/uploads/sites/185/2022/04/weblogo-gespreksvoering-sociaaldomein.png gespreksvoeringsociaaldomein2022-10-06 23:43:172023-09-22 14:20:55Een verlammend advies
Misschien ook interessant voor jou
Heeft een training Motiverende gespreksvoering nou wel zin?
Giet jij beton of giet je Pokon? Met 17 activerende vragen om meteen te gebruiken.
Wat is dat nou eigenlijk Motiverende gespreksvoering?
Waarom de splitsing tussen rechtmatigheid en doelmatigheid averechts werkt en wat wél werkt.
Verplicht een training Motiverende gespreksvoering volgen
Kan hij het niet of wil hij het niet…?

Adresgegevens

Gespreksvoering Sociaal Domein
Joyce Bakker

Mient 110, 2564 KR Den Haag
KvK: 60240156
Algemene voorwaarden
Privacyverklaring
Klachtenprocedure

Contactgegevens

Email:
[email protected]
Telefonisch contact:
06 15 46 52 33

Lidmaatschap en aansluiting

Lid van MINT- inc en MINT-ned, het Motivational Network of Trainers.
Onze trainers en ons bureau hebben de CRKBO registratie en mogen btw-vrij trainingen aanbieden.
Aangesloten bij NOBTRA
Aangesloten bij DEVELHUB

© Copyright – Gespreksvoering Sociaal Domein | Webdesign door Brandmade

Kan hij het niet of wil hij het niet…?Waarom de splitsing tussen rechtmatigheid en doelmatigheid averechts werkt en...
Scroll naar bovenzijde
Wij maken gebruik van functionele en analytische cookies. Hieronder kun je meer lezen en akkoord gaan met ons cookiegebruik. AkkoordMeer lezen