• Home
  • Over ons
  • Opdrachtgevers
  • Ervaringen
  • Lezingen
  • Artikelen
  • Contact
Gespreksvoering Sociaaldomein
  • Motiverende gespreksvoering
  • Stress-sensitief werken
  • Expert-opleiding
  • Menu Menu
artikel

Een verlammend advies

Als professional die met mensen werkt heb je waarschijnlijk ooit in je opleiding of tijdens een training geleerd dat advies geven aan cliënten ongewenst is.

Maar wist je dat het niet alleen ongewenst is, maar dat er aanwijzingen zijn dat je cliënten juist het tegenovergestelde gaan doen.

Want wanneer mensen advies krijgen hebben ze vaak de neiging om er tegenin te gaan.

Averechts effect…

De kans is groot dat je cliënten niet alleen nìet doen wat je ze adviseert, maar dat het verlammend werkt of dat ze juist het tegenovergestelde doen?

Hoe werkt dat nou?

Uit onderzoek blijkt de deze reactie veel voorkomt:

Je bent met je cliënt in gesprek. Hij vertelt je over zijn financiële problemen en moeite met zijn geld om te gaan

Je luistert, vat samen en geeft een advies…
je geeft bijvoorbeeld het advies; ‘als je je inkomsten in potjes verdeeld dan heb je meer overzicht.’

De reactie van de cliënt begint dan vaak met: ‘ja maar,…’

En in het ´ja, maar…´ overtuigt je cliënt zichzelf van het tegendeel. Hij hoort zichzelf letterlijk het tegenovergestelde van jouw advies uitspreken.

” mensen raken over het algemeen meer overtuigd door de redenen die ze zelf ontdekken dan door de argumenten die anderen aandragen. “

~ Blaise Pascal

gespreksvoering sociaal domein

´wat we zelf zeggen onthouden we beter dan wat de ander zegt.’

Want wat we ons zelf horen zeggen komt meer binnen dan de adviezen van de ander, hoe waar of hoe goed bedoelt ze ook zijn…

In motiverende gespreksvoering houden we rekening met dit mechanisme. We zijn dan ook op zoek naar zelfmotiverende uitspraken van onze cliënten. Want daar zit de échte motivatie en beweging in.

Dus stop met hard werken en laat je cliënt zichzelf overtuigen.

Meer weten over hoe je dat doet?
Volg de training motiverende gespreksvoering bij ons en leer duurzaam motiveren.

Deel dit stuk
  • Delen op Facebook
  • Delen op WhatsApp
  • Delen op LinkedIn
  • Delen via e-mail
https://www.gespreksvoeringsociaaldomein.nl/wp-content/uploads/sites/185/2022/09/pexels-christina-morillo-1181717-1-scaled-e1664385683495.jpg 800 800 gespreksvoeringsociaaldomein https://cluster.swlogin.nl/wp-content/uploads/sites/185/2022/04/weblogo-gespreksvoering-sociaaldomein.png gespreksvoeringsociaaldomein2022-10-06 23:43:172022-10-06 23:43:19Een verlammend advies
Misschien ook interessant voor jou
Heeft een training Motiverende gespreksvoering nou wel zin?
Verplicht een training Motiverende gespreksvoering volgen
Waarom de splitsing tussen rechtmatigheid en doelmatigheid averechts werkt en wat wél werkt.
Giet jij beton of giet je Pokon? Met 17 activerende vragen om meteen te gebruiken.
Niet willer of niet kunner?

Adresgegevens

Gespreksvoering Sociaal Domein
Onderdeel van Joyce Bakker Advies
Mient 110, 2564 KR Den Haag
KvK: 60240156
Algemene voorwaarden
Privacyverklaring
Klachtenprocedure

Contactgegevens

Email:
[email protected]
Telefonisch contact:
06 15 46 52 33

Lidmaatschap en aansluiting

Lid van MINT- inc en MINT-ned, het Motivational Network of Trainers.
Onze trainers staan ingeschreven bij het CRKBO en mogen BTW-vrij trainingen aanbieden.
Lid van NOBTRA
Lid van DEVELHUB

© Copyright – Gespreksvoering Sociaal Domein | Webdesign door Brandmade

Niet willer of niet kunner?Waarom de splitsing tussen rechtmatigheid en doelmatigheid averechts werkt en...
Scroll naar bovenzijde