• Home
  • Over ons
    • Joyce en team
    • Ervaringen
    • Opdrachtgevers
  • Artikelen
  • Contact
Gespreksvoering Sociaaldomein
  • Boek
  • Motiverende Gespreksvoering
    • Wat is Motiverende gespreksvoering?
    • Workshop
    • Training
  • Stress-sensitief werken
    • Wat is stress-sensitief werken?
    • Workshop
    • Training
  • Menu Menu
gespreksvoering
artikel

Hoe ben je én motiverend én duidelijk over de kaders in het sociaal domein?

Volg deze 6 stappen en merk hoe Motiverende gespreksvoering Stresssensitief werken versterkt.

In het sociaal domein sluit je natuurlijk aan bij je cliënt en zijn motivatie.
En tegelijkertijd werk je binnen kaders; wettelijke of beleidskaders. Want soms heb je gewoon volgende week die papieren nodig, anders is de termijn verstreken of krijgt de klant een boete. En dat is een lastige combinatie. Want hoe combineer je die twee nou? Hoe ben je én motiverend én duidelijk over de kaders in het sociaal domein?

Volg deze 6 stappen eens:
Dit zijn de 6 stappen van Motiverend advies en informatie geven;

Stap 1: Mag ik u wat vertellen over de gevolgen als de aangifte volgende week niet gedaan is?

Stap 2: Wacht op toestemming

Stap 3: Vraag; Wat weet u al over de deadline van de belastingdienst? zonodig: vul aan of corrigeer.

Stap 4: Leg de termijn en de gevolgen van overschrijding kort en bondig uit.

Stap 5: Vraag wat het met je client doet en reflecteer daarop: “De belastingdienst maakt zelf ook enorme fouten en ze verwachten wel dat wij alles op tijd inleveren”

Stap 6: Vraag wat je client nodig heeft om het voor elkaar te krijgen. Voorbeeldvragen: Hoe gaat u dit aanpakken? Is het haalbaar? Wie of wat kan helpen?

De conclusie: Stop dus met waarschuwen voor boetes, dat maakt dat je tegenover elkaar komt te staan. En waarschuwen heeft meestal een averechts effect en vermindert de motivatie. Met deze 6 stappen blijf je én in gesprek en je bent duidelijk over de kaders: veel prettiger.

Wil je hier meer over weten? Klik hier of neem hier contact op met Joyce Bakker.

Wat levert deze aanpak jou op? Laat het ons weten.

Dit artikel is geschreven door Joyce Bakker, januari 2023

Deel dit stuk
  • Delen op Facebook
  • Delen op WhatsApp
  • Delen op LinkedIn
  • Delen via e-mail
https://www.gespreksvoeringsociaaldomein.nl/wp-content/uploads/sites/185/2022/12/sdfgsdgfh.jpg 302 453 gespreksvoeringsociaaldomein https://cluster.swlogin.nl/wp-content/uploads/sites/185/2022/04/weblogo-gespreksvoering-sociaaldomein.png gespreksvoeringsociaaldomein2023-01-26 19:00:322023-09-22 14:15:21Hoe ben je én motiverend én duidelijk over de kaders in het sociaal domein?

Adresgegevens

Gespreksvoering Sociaal Domein
Joyce Bakker

Mient 110, 2564 KR Den Haag
KvK: 60240156
Algemene voorwaarden
Privacyverklaring
Klachtenprocedure

Contactgegevens

Email:
[email protected]
Telefonisch contact:
06 15 46 52 33

Lidmaatschap en aansluiting

Lid van MINT- inc en MINT-ned, het Motivational Network of Trainers.
Onze trainers en ons bureau hebben de CRKBO registratie en mogen btw-vrij trainingen aanbieden.
Aangesloten bij NOBTRA
Aangesloten bij DEVELHUB

© Copyright – Gespreksvoering Sociaal Domein | Webdesign door Brandmade

5 tips om gedragskennis in te zetten om no-show te verminderen en motivatie...Stress door langdurige en gestapelde problemen heeft veel invloed op het br...
Scroll naar bovenzijde
Wij maken gebruik van functionele en analytische cookies. Hieronder kun je meer lezen en akkoord gaan met ons cookiegebruik. AkkoordMeer lezen