Het is hard werken om niet hard te werken
De belangrijkste tip om te zorgen dat je gesprekspartner in actie komt.
Ken je dat? Je bent in gesprek met een cliënt en je hebt het gevoel dat jij het hardste aan het werk bent… Je merkt dat je steeds harder gaat werken in het gesprek, je bent aan het trekken en het lijkt soms wel op sleuren aan de ander. Je voelt dat je weinig bereikt op deze manier. Je cliënten komen niet in beweging, blijven passief, stilletjes en volgzaam.
Als je je hier bewust van bent, heb je al veel gewonnen. Het helpt om dan van binnen even stil te staan ( dat kan gewoon tijdens het gesprek) en jezelf de volgende vragen te stellen:
- Wie van ons leunt het meest naar voren?
- Wie van ons straalt de meeste energie uit?
- Wie van ons is het meeste aan het woord?
Is je antwoord drie keer IK?
Dan is het tijd om het om te draaien en te zorgen dat je cliënt meer in de actiestand komt. Een eenvoudige manier om dit te bereiken is om zelf letterlijk iets achter over te leunen, iets naar achter te gaan. Jij gaat úit de actiestand. Een tip is om met je rug tegen de leuning te gaan zitten.
Je zult merken dat de ander als vanzelf wat naar voren komt. Hij krijgt meer ruimte in het gesprek en wordt uitgenodigd om zich actiever op te stellen. En dat vergroot weer zijn intrinsieke motivatie. Hij komt ín de actiestand. Zo eenvoudig kan het soms zijn.
Wil je dit ook leren toepassen in je gesprekken en jouw cliënt meer áán zetten? Dan past de training Motiverende gespreksvoering goed bij je. Klik hier voor meer informatie.
Of neem hier contact op met Joyce Bakker voor een advies gesprek over maatwerk trainingen.
Dit artikel is geschreven door Joyce Bakker, december 2022