{"id":6602,"date":"2023-02-23T19:00:10","date_gmt":"2023-02-23T17:00:10","guid":{"rendered":"https:\/\/www.gespreksvoeringsociaaldomein.nl\/?p=6602"},"modified":"2023-09-22T14:14:16","modified_gmt":"2023-09-22T12:14:16","slug":"hoe-de-3-fasen-van-het-stress-sensitieve-gesprek-jouw-clienten-helpt-hun-leven-op-de-rit-te-brengen","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/www.gespreksvoeringsociaaldomein.nl\/hoe-de-3-fasen-van-het-stress-sensitieve-gesprek-jouw-clienten-helpt-hun-leven-op-de-rit-te-brengen\/","title":{"rendered":"Hoe de 3 fasen van het stress-sensitieve gesprek jouw cli\u00ebnten helpt hun leven op de rit te brengen"},"content":{"rendered":"

In iedere gemeente zijn mensen die dreigen buiten de boot te vallen. Gemeenteambtenaren, vrijwilligers, sociaal werkers en andere professionals in het publiek en sociaal domein doen hun best mensen verder te helpen.<\/p>\n

Goede stress-sensitieve gesprekken en coaching helpen mensen aantoonbaar verder. De cli\u00ebnt wordt sterker, krijgt weer overzicht over zijn leven en kan stap voor stap zijn problemen aanpakken en zijn leven weer op de rit brengen. Met meer motivatie en met meer zelfvertrouwen.<\/p>\n

Voor de professional levert de stress-sensitieve aanpak meer voldoening en werkplezier op. De organisatie merkt dat er minder uitval is, er minder no-shows zijn, dat trajecten korter duren en vaker duurzaam effect hebben. En de gemeente of andere organisatie die het werk financiert stelt vast dat er met beschikbaar gestelde middelen meer bereikt wordt. De stress-sensitieve aanpak levert meer resultaat op.<\/p>\n

De stress-sensitieve gespreksvoering bestaat uit 3 fases:<\/h3>\n

FASE 1<\/h4>\n

De eerste noodzakelijke taak van de hulpverlening is om de grootste zorgen weg te nemen. Denk aan voorkomen dat een huisuitzetting doorgaat, een uitkering aanvragen, zorgen dat iemand gas en licht houdt, de deurwaarders on hold zetten en een veilige thuissituatie cre\u00ebren. Eventueel toegang tot de voedselbank regelen en zorgen dat er ontbijt is voor de kinderen. Dat geeft rust. Rust en ademruimte om verder te kijken. Dit noemen we stabiliseren.<\/p>\n

FASE 2<\/h4>\n

Als die ergste acute nood is opgelost, is het belangrijk de stress verder te verlagen. Door heldere brieven te sturen en te helpen met de ingewikkelde post van andere instanties. De gevolgen van de stress normaliseren en de schaamte verminderen. Dit noemen we verstevigen.<\/p>\n

FASE 3<\/h4>\n

Pas dan is er ruimte om je cli\u00ebnt te ondersteunen om zijn denk en doe vermogen te vergroten: leren omgaan met het korte lontje, plannen en organiseren, naar de toekomst kijken zodat hij zijn leven weer op de rit kan brengen. Dit noemen we Opbouwen.<\/p>\n

Deze drie fasen zijn volgordelijk, maar de grenzen zijn niet glashelder. En in het echte leven loopt het door elkaar. Er kan altijd een aanleiding zijn om weer terug te grijpen op het Fundament. Dan ga je de samenwerking versterken, de relatie verstevigen en\/of Stabiliseren, waarin je een noodsituatie oplost.<\/p>\n

Wil je ook leren hoe jij de kennis over stress-sensitieve aanpak integreert en je gesprekken effectiever voert? Klik hier<\/a> voor een training of neem hier<\/a> contact op met Joyce Bakker. En leer hoe stress inwerkt op het brein en doorwerkt in het gedrag en de keuzes van mensen. Krijg beter contact met je cli\u00ebnt en boek meer voorgang in je gesprekken.<\/p>\n

Dit artikel is geschreven door Joyce Bakker, februari 2023<\/em><\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

In iedere gemeente zijn mensen die dreigen buiten de boot te vallen. Gemeenteambtenaren, vrijwilligers, sociaal werkers en andere professionals in het publiek en sociaal domein doen hun best mensen verder te helpen. Goede stress-sensitieve gesprekken en coaching helpen mensen aantoonbaar verder. De cli\u00ebnt wordt sterker, krijgt weer overzicht over zijn leven en kan stap voor […]<\/p>\n","protected":false},"author":7136,"featured_media":6604,"comment_status":"closed","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"_exactmetrics_skip_tracking":false,"_exactmetrics_sitenote_active":false,"_exactmetrics_sitenote_note":"","_exactmetrics_sitenote_category":0,"footnotes":""},"categories":[12],"tags":[],"yoast_head":"\nHoe de 3 fasen van het stress-sensitieve gesprek jouw cli\u00ebnten helpt hun leven op de rit te brengen - Gespreksvoering Sociaaldomein<\/title>\n<meta name=\"robots\" content=\"index, follow, max-snippet:-1, max-image-preview:large, max-video-preview:-1\" \/>\n<link rel=\"canonical\" href=\"https:\/\/www.gespreksvoeringsociaaldomein.nl\/hoe-de-3-fasen-van-het-stress-sensitieve-gesprek-jouw-clienten-helpt-hun-leven-op-de-rit-te-brengen\/\" \/>\n<meta property=\"og:locale\" content=\"nl_NL\" \/>\n<meta property=\"og:type\" content=\"article\" \/>\n<meta property=\"og:title\" content=\"Hoe de 3 fasen van het stress-sensitieve gesprek jouw cli\u00ebnten helpt hun leven op de rit te brengen - Gespreksvoering Sociaaldomein\" \/>\n<meta property=\"og:description\" content=\"In iedere gemeente zijn mensen die dreigen buiten de boot te vallen. Gemeenteambtenaren, vrijwilligers, sociaal werkers en andere professionals in het publiek en sociaal domein doen hun best mensen verder te helpen. Goede stress-sensitieve gesprekken en coaching helpen mensen aantoonbaar verder. De cli\u00ebnt wordt sterker, krijgt weer overzicht over zijn leven en kan stap voor […]\" \/>\n<meta property=\"og:url\" content=\"https:\/\/www.gespreksvoeringsociaaldomein.nl\/hoe-de-3-fasen-van-het-stress-sensitieve-gesprek-jouw-clienten-helpt-hun-leven-op-de-rit-te-brengen\/\" \/>\n<meta property=\"og:site_name\" content=\"Gespreksvoering Sociaaldomein\" \/>\n<meta property=\"article:published_time\" content=\"2023-02-23T17:00:10+00:00\" \/>\n<meta property=\"article:modified_time\" content=\"2023-09-22T12:14:16+00:00\" \/>\n<meta property=\"og:image\" content=\"https:\/\/www.gespreksvoeringsociaaldomein.nl\/wp-content\/uploads\/sites\/185\/2023\/02\/gespreksvoering2.png\" \/>\n\t<meta property=\"og:image:width\" content=\"853\" \/>\n\t<meta property=\"og:image:height\" content=\"576\" \/>\n\t<meta property=\"og:image:type\" content=\"image\/png\" \/>\n<meta name=\"author\" content=\"gespreksvoeringsociaaldomein\" \/>\n<meta name=\"twitter:card\" content=\"summary_large_image\" \/>\n<meta name=\"twitter:label1\" content=\"Geschreven door\" \/>\n\t<meta name=\"twitter:data1\" content=\"gespreksvoeringsociaaldomein\" \/>\n\t<meta name=\"twitter:label2\" content=\"Geschatte leestijd\" \/>\n\t<meta name=\"twitter:data2\" content=\"3 minuten\" \/>\n<script type=\"application\/ld+json\" class=\"yoast-schema-graph\">{\"@context\":\"https:\/\/schema.org\",\"@graph\":[{\"@type\":\"WebPage\",\"@id\":\"https:\/\/www.gespreksvoeringsociaaldomein.nl\/hoe-de-3-fasen-van-het-stress-sensitieve-gesprek-jouw-clienten-helpt-hun-leven-op-de-rit-te-brengen\/\",\"url\":\"https:\/\/www.gespreksvoeringsociaaldomein.nl\/hoe-de-3-fasen-van-het-stress-sensitieve-gesprek-jouw-clienten-helpt-hun-leven-op-de-rit-te-brengen\/\",\"name\":\"Hoe de 3 fasen van het stress-sensitieve gesprek jouw cli\u00ebnten helpt hun leven op de rit te brengen - Gespreksvoering Sociaaldomein\",\"isPartOf\":{\"@id\":\"https:\/\/www.gespreksvoeringsociaaldomein.nl\/#website\"},\"primaryImageOfPage\":{\"@id\":\"https:\/\/www.gespreksvoeringsociaaldomein.nl\/hoe-de-3-fasen-van-het-stress-sensitieve-gesprek-jouw-clienten-helpt-hun-leven-op-de-rit-te-brengen\/#primaryimage\"},\"image\":{\"@id\":\"https:\/\/www.gespreksvoeringsociaaldomein.nl\/hoe-de-3-fasen-van-het-stress-sensitieve-gesprek-jouw-clienten-helpt-hun-leven-op-de-rit-te-brengen\/#primaryimage\"},\"thumbnailUrl\":\"https:\/\/www.gespreksvoeringsociaaldomein.nl\/wp-content\/uploads\/sites\/185\/2023\/02\/gespreksvoering2.png\",\"datePublished\":\"2023-02-23T17:00:10+00:00\",\"dateModified\":\"2023-09-22T12:14:16+00:00\",\"author\":{\"@id\":\"https:\/\/www.gespreksvoeringsociaaldomein.nl\/#\/schema\/person\/528e93639a18922aa6ec7c17765778e1\"},\"breadcrumb\":{\"@id\":\"https:\/\/www.gespreksvoeringsociaaldomein.nl\/hoe-de-3-fasen-van-het-stress-sensitieve-gesprek-jouw-clienten-helpt-hun-leven-op-de-rit-te-brengen\/#breadcrumb\"},\"inLanguage\":\"nl-NL\",\"potentialAction\":[{\"@type\":\"ReadAction\",\"target\":[\"https:\/\/www.gespreksvoeringsociaaldomein.nl\/hoe-de-3-fasen-van-het-stress-sensitieve-gesprek-jouw-clienten-helpt-hun-leven-op-de-rit-te-brengen\/\"]}]},{\"@type\":\"ImageObject\",\"inLanguage\":\"nl-NL\",\"@id\":\"https:\/\/www.gespreksvoeringsociaaldomein.nl\/hoe-de-3-fasen-van-het-stress-sensitieve-gesprek-jouw-clienten-helpt-hun-leven-op-de-rit-te-brengen\/#primaryimage\",\"url\":\"https:\/\/www.gespreksvoeringsociaaldomein.nl\/wp-content\/uploads\/sites\/185\/2023\/02\/gespreksvoering2.png\",\"contentUrl\":\"https:\/\/www.gespreksvoeringsociaaldomein.nl\/wp-content\/uploads\/sites\/185\/2023\/02\/gespreksvoering2.png\",\"width\":853,\"height\":576},{\"@type\":\"BreadcrumbList\",\"@id\":\"https:\/\/www.gespreksvoeringsociaaldomein.nl\/hoe-de-3-fasen-van-het-stress-sensitieve-gesprek-jouw-clienten-helpt-hun-leven-op-de-rit-te-brengen\/#breadcrumb\",\"itemListElement\":[{\"@type\":\"ListItem\",\"position\":1,\"name\":\"Home\",\"item\":\"https:\/\/www.gespreksvoeringsociaaldomein.nl\/home\/\"},{\"@type\":\"ListItem\",\"position\":2,\"name\":\"Hoe de 3 fasen van het stress-sensitieve gesprek jouw cli\u00ebnten helpt hun leven op de rit te brengen\"}]},{\"@type\":\"WebSite\",\"@id\":\"https:\/\/www.gespreksvoeringsociaaldomein.nl\/#website\",\"url\":\"https:\/\/www.gespreksvoeringsociaaldomein.nl\/\",\"name\":\"Gespreksvoering Sociaaldomein\",\"description\":\"\",\"potentialAction\":[{\"@type\":\"SearchAction\",\"target\":{\"@type\":\"EntryPoint\",\"urlTemplate\":\"https:\/\/www.gespreksvoeringsociaaldomein.nl\/?s={search_term_string}\"},\"query-input\":\"required name=search_term_string\"}],\"inLanguage\":\"nl-NL\"},{\"@type\":\"Person\",\"@id\":\"https:\/\/www.gespreksvoeringsociaaldomein.nl\/#\/schema\/person\/528e93639a18922aa6ec7c17765778e1\",\"name\":\"gespreksvoeringsociaaldomein\",\"image\":{\"@type\":\"ImageObject\",\"inLanguage\":\"nl-NL\",\"@id\":\"https:\/\/www.gespreksvoeringsociaaldomein.nl\/#\/schema\/person\/image\/\",\"url\":\"https:\/\/secure.gravatar.com\/avatar\/86565b135540a804c99978fc580ac625?s=96&d=mm&r=g\",\"contentUrl\":\"https:\/\/secure.gravatar.com\/avatar\/86565b135540a804c99978fc580ac625?s=96&d=mm&r=g\",\"caption\":\"gespreksvoeringsociaaldomein\"},\"url\":\"https:\/\/www.gespreksvoeringsociaaldomein.nl\/author\/gespreksvoeringsociaaldomein\/\"}]}<\/script>\n<!-- \/ Yoast SEO plugin. -->","yoast_head_json":{"title":"Hoe de 3 fasen van het stress-sensitieve gesprek jouw cli\u00ebnten helpt hun leven op de rit te brengen - Gespreksvoering Sociaaldomein","robots":{"index":"index","follow":"follow","max-snippet":"max-snippet:-1","max-image-preview":"max-image-preview:large","max-video-preview":"max-video-preview:-1"},"canonical":"https:\/\/www.gespreksvoeringsociaaldomein.nl\/hoe-de-3-fasen-van-het-stress-sensitieve-gesprek-jouw-clienten-helpt-hun-leven-op-de-rit-te-brengen\/","og_locale":"nl_NL","og_type":"article","og_title":"Hoe de 3 fasen van het stress-sensitieve gesprek jouw cli\u00ebnten helpt hun leven op de rit te brengen - Gespreksvoering Sociaaldomein","og_description":"In iedere gemeente zijn mensen die dreigen buiten de boot te vallen. Gemeenteambtenaren, vrijwilligers, sociaal werkers en andere professionals in het publiek en sociaal domein doen hun best mensen verder te helpen. Goede stress-sensitieve gesprekken en coaching helpen mensen aantoonbaar verder. De cli\u00ebnt wordt sterker, krijgt weer overzicht over zijn leven en kan stap voor […]","og_url":"https:\/\/www.gespreksvoeringsociaaldomein.nl\/hoe-de-3-fasen-van-het-stress-sensitieve-gesprek-jouw-clienten-helpt-hun-leven-op-de-rit-te-brengen\/","og_site_name":"Gespreksvoering Sociaaldomein","article_published_time":"2023-02-23T17:00:10+00:00","article_modified_time":"2023-09-22T12:14:16+00:00","og_image":[{"width":853,"height":576,"url":"https:\/\/www.gespreksvoeringsociaaldomein.nl\/wp-content\/uploads\/sites\/185\/2023\/02\/gespreksvoering2.png","type":"image\/png"}],"author":"gespreksvoeringsociaaldomein","twitter_card":"summary_large_image","twitter_misc":{"Geschreven door":"gespreksvoeringsociaaldomein","Geschatte leestijd":"3 minuten"},"schema":{"@context":"https:\/\/schema.org","@graph":[{"@type":"WebPage","@id":"https:\/\/www.gespreksvoeringsociaaldomein.nl\/hoe-de-3-fasen-van-het-stress-sensitieve-gesprek-jouw-clienten-helpt-hun-leven-op-de-rit-te-brengen\/","url":"https:\/\/www.gespreksvoeringsociaaldomein.nl\/hoe-de-3-fasen-van-het-stress-sensitieve-gesprek-jouw-clienten-helpt-hun-leven-op-de-rit-te-brengen\/","name":"Hoe de 3 fasen van het stress-sensitieve gesprek jouw cli\u00ebnten helpt hun leven op de rit te brengen - Gespreksvoering Sociaaldomein","isPartOf":{"@id":"https:\/\/www.gespreksvoeringsociaaldomein.nl\/#website"},"primaryImageOfPage":{"@id":"https:\/\/www.gespreksvoeringsociaaldomein.nl\/hoe-de-3-fasen-van-het-stress-sensitieve-gesprek-jouw-clienten-helpt-hun-leven-op-de-rit-te-brengen\/#primaryimage"},"image":{"@id":"https:\/\/www.gespreksvoeringsociaaldomein.nl\/hoe-de-3-fasen-van-het-stress-sensitieve-gesprek-jouw-clienten-helpt-hun-leven-op-de-rit-te-brengen\/#primaryimage"},"thumbnailUrl":"https:\/\/www.gespreksvoeringsociaaldomein.nl\/wp-content\/uploads\/sites\/185\/2023\/02\/gespreksvoering2.png","datePublished":"2023-02-23T17:00:10+00:00","dateModified":"2023-09-22T12:14:16+00:00","author":{"@id":"https:\/\/www.gespreksvoeringsociaaldomein.nl\/#\/schema\/person\/528e93639a18922aa6ec7c17765778e1"},"breadcrumb":{"@id":"https:\/\/www.gespreksvoeringsociaaldomein.nl\/hoe-de-3-fasen-van-het-stress-sensitieve-gesprek-jouw-clienten-helpt-hun-leven-op-de-rit-te-brengen\/#breadcrumb"},"inLanguage":"nl-NL","potentialAction":[{"@type":"ReadAction","target":["https:\/\/www.gespreksvoeringsociaaldomein.nl\/hoe-de-3-fasen-van-het-stress-sensitieve-gesprek-jouw-clienten-helpt-hun-leven-op-de-rit-te-brengen\/"]}]},{"@type":"ImageObject","inLanguage":"nl-NL","@id":"https:\/\/www.gespreksvoeringsociaaldomein.nl\/hoe-de-3-fasen-van-het-stress-sensitieve-gesprek-jouw-clienten-helpt-hun-leven-op-de-rit-te-brengen\/#primaryimage","url":"https:\/\/www.gespreksvoeringsociaaldomein.nl\/wp-content\/uploads\/sites\/185\/2023\/02\/gespreksvoering2.png","contentUrl":"https:\/\/www.gespreksvoeringsociaaldomein.nl\/wp-content\/uploads\/sites\/185\/2023\/02\/gespreksvoering2.png","width":853,"height":576},{"@type":"BreadcrumbList","@id":"https:\/\/www.gespreksvoeringsociaaldomein.nl\/hoe-de-3-fasen-van-het-stress-sensitieve-gesprek-jouw-clienten-helpt-hun-leven-op-de-rit-te-brengen\/#breadcrumb","itemListElement":[{"@type":"ListItem","position":1,"name":"Home","item":"https:\/\/www.gespreksvoeringsociaaldomein.nl\/home\/"},{"@type":"ListItem","position":2,"name":"Hoe de 3 fasen van het stress-sensitieve gesprek jouw cli\u00ebnten helpt hun leven op de rit te brengen"}]},{"@type":"WebSite","@id":"https:\/\/www.gespreksvoeringsociaaldomein.nl\/#website","url":"https:\/\/www.gespreksvoeringsociaaldomein.nl\/","name":"Gespreksvoering Sociaaldomein","description":"","potentialAction":[{"@type":"SearchAction","target":{"@type":"EntryPoint","urlTemplate":"https:\/\/www.gespreksvoeringsociaaldomein.nl\/?s={search_term_string}"},"query-input":"required name=search_term_string"}],"inLanguage":"nl-NL"},{"@type":"Person","@id":"https:\/\/www.gespreksvoeringsociaaldomein.nl\/#\/schema\/person\/528e93639a18922aa6ec7c17765778e1","name":"gespreksvoeringsociaaldomein","image":{"@type":"ImageObject","inLanguage":"nl-NL","@id":"https:\/\/www.gespreksvoeringsociaaldomein.nl\/#\/schema\/person\/image\/","url":"https:\/\/secure.gravatar.com\/avatar\/86565b135540a804c99978fc580ac625?s=96&d=mm&r=g","contentUrl":"https:\/\/secure.gravatar.com\/avatar\/86565b135540a804c99978fc580ac625?s=96&d=mm&r=g","caption":"gespreksvoeringsociaaldomein"},"url":"https:\/\/www.gespreksvoeringsociaaldomein.nl\/author\/gespreksvoeringsociaaldomein\/"}]}},"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/www.gespreksvoeringsociaaldomein.nl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/6602"}],"collection":[{"href":"https:\/\/www.gespreksvoeringsociaaldomein.nl\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/www.gespreksvoeringsociaaldomein.nl\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.gespreksvoeringsociaaldomein.nl\/wp-json\/wp\/v2\/users\/7136"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.gespreksvoeringsociaaldomein.nl\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=6602"}],"version-history":[{"count":6,"href":"https:\/\/www.gespreksvoeringsociaaldomein.nl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/6602\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":6931,"href":"https:\/\/www.gespreksvoeringsociaaldomein.nl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/6602\/revisions\/6931"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.gespreksvoeringsociaaldomein.nl\/wp-json\/wp\/v2\/media\/6604"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/www.gespreksvoeringsociaaldomein.nl\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=6602"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/www.gespreksvoeringsociaaldomein.nl\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=6602"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/www.gespreksvoeringsociaaldomein.nl\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=6602"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}