{"id":6375,"date":"2022-10-06T23:43:17","date_gmt":"2022-10-06T21:43:17","guid":{"rendered":"https:\/\/www.gespreksvoeringsociaaldomein.nl\/?p=6375"},"modified":"2023-09-22T14:20:55","modified_gmt":"2023-09-22T12:20:55","slug":"een-verlammend-advies","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/www.gespreksvoeringsociaaldomein.nl\/een-verlammend-advies\/","title":{"rendered":"Een verlammend advies"},"content":{"rendered":"
Als professional die met mensen werkt, heb je waarschijnlijk ooit geleerd dat advies geven aan cli\u00ebnten ongewenst is.<\/p>\n
Maar wist je dat het niet alleen ongewenst is, maar dat er ook aanwijzingen zijn dat je cli\u00ebnten juist het tegenovergestelde gaan doen?<\/p>\n
Want wanneer mensen advies krijgen, hebben ze vaak de neiging om er tegenin te gaan.<\/p>\n
Een averechts effect\u2026<\/p>\n
De kans is groot dat je cli\u00ebnten niet alleen n\u00ecet doen wat je ze adviseert, maar dat het verlammend werkt of dat ze juist het tegenovergestelde doen.<\/p>\n
<\/p>\n
Uit onderzoek blijkt dat deze reactie veel voorkomt:<\/p>\n
Je bent met je cli\u00ebnt in gesprek. Hij vertelt je over zijn financi\u00eble problemen en moeite met zijn geld om te gaan.<\/p>\n
Je luistert, vat samen en geeft een advies.
\nBijvoorbeeld: “Als je je inkomsten in potjes verdeeld dan heb je meer overzicht.”<\/p>\n
De reactie van de cli\u00ebnt begint dan vaak met: “Ja, maar …”<\/p>\n
En in het ‘ja, maar’ overtuigt je cli\u00ebnt zichzelf van het tegendeel. Hij hoort zichzelf letterlijk het tegenovergestelde van jouw advies uitspreken.<\/p>\n
\u201dMensen raken over het algemeen meer overtuigd door de redenen die ze zelf ontdekken dan door de argumenten die anderen aandragen.”\u00a0~ Blaise Pascal<\/em><\/p>\n Wat we zelf zeggen onthouden we beter dan wat de ander zegt. Want wat we ons zelf horen zeggen, komt meer binnen dan de adviezen van de ander, hoe waar of hoe goed bedoeld ze ook zijn.<\/p>\n