{"id":6319,"date":"2022-09-22T18:05:28","date_gmt":"2022-09-22T16:05:28","guid":{"rendered":"https:\/\/www.gespreksvoeringsociaaldomein.nl\/?p=6319"},"modified":"2023-09-22T14:21:54","modified_gmt":"2023-09-22T12:21:54","slug":"giet-jij-beton-of-giet-je-pokon-met-17-activerende-vragen-om-meteen-te-gebruiken","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/www.gespreksvoeringsociaaldomein.nl\/giet-jij-beton-of-giet-je-pokon-met-17-activerende-vragen-om-meteen-te-gebruiken\/","title":{"rendered":"Giet jij beton of giet je Pokon? Met 17 activerende vragen om meteen te gebruiken."},"content":{"rendered":"

Hoe jouw vragen mensen kunnen remmen of in beweging brengen.<\/h2>\n

Vragen stellen, een belangrijk onderdeel van je werk\u2026 Je doet dit al zo lang. Je denkt er eigenlijk niet bewust over na. Jij hebt eerst je informatie nodig en dan ga je kijken naar de motivatie; hoe graag wil iemand?
\nGeroutineerd stel je vragen op zoek naar informatie. Hoe zit het met het arbeidsverleden van je cli\u00ebnt, met de thuissituatie, wat wil hij zelf graag\u2026 De vragen die je stelt leveren je informatie op. De informatie die je nodig hebt om een inschatting te maken. Is deze kandidaat voldoende gemotiveerd? Word dit traject een succes?<\/p>\n

Wat als ik je vertel dat sommige vragen maken dat je cli\u00ebnt minder gemotiveerd raakt, minder in beweging komt? Dat ze zelfs passief en ongemotiveerd kunnen maken en tot weerstand kunnen leiden?<\/p>\n

\"Motiverende<\/p>\n

In Motiverende gespreksvoering<\/a><\/strong> onderscheiden we twee soorten uitspraken van onze cli\u00ebnten; Behoudtaal en Verandertaal. Alle uitspraken die je kandidaat doet die gaan over belemmeringen, problemen en redenen om niet de stappen te zetten noemen we Behoudtaal. Mensen horen zichzelf de redenen opnoemen om niet in beweging te komen en overtuigen daarmee zichzelf.<\/p>\n

Alle uitspraken die je cli\u00ebnt doet die gaan over verandering en motivatie noemen we Verandertaal. Als hij zichzelf dat hoort zeggen, overtuigt hij als het ware zichzelf om in beweging te komen en stappen te zetten.<\/p>\n

We weten dat dat de hoeveelheid verandertaal die je kandidaat uitspreekt een goede indicatie is van zijn gedrag in de toekomst.<\/p>\n

Ga maar na\u2026 als ik aan je vraag of je aanstaande zaterdag ook op mijn feestje komt en je zegt tegen me “Uhmm.., ik kijk nog wel” dan heb ik er weinig vertrouwen in.
\nIs je reactie daarentegen “Ja, ik kom graag, ik ben er rond 8 uur en ik neem een fles
\nwijn mee en wat lekkere hapjes.” Dan is de kans heel groot dat je ook echt komt.
\nJe hebt je commitment uitgesproken, zo noemen we dat\u2026 Met andere woorden; Hoe meer verandertaal je cli\u00ebnt uitspreekt hoe groter de kans is dat hij het ook echt die stappen gaat zetten.<\/p>\n

\"Betere<\/p>\n

Hoe vertaal je dit nou naar jouw praktijk?<\/strong>
\nHoe krijg je nou die ander zo ver dat hij Verandertaal uitspreekt en zichzelf motiveert en activeert? En welke vragen vergroten dan de motivatie en brengen je cli\u00ebnten (of collega’s of medewerkers ;-)) daadwerkelijk in beweging?<\/p>\n

Vaak stellen we een vraag over de\u00a0Wens, bijvoorbeeld;<\/p>\n