• Home
  • Over ons
    • Joyce en team
    • Ervaringen
    • Opdrachtgevers
  • Artikelen
  • Contact
Gespreksvoering Sociaaldomein
  • Boek
  • Motiverende Gespreksvoering
    • Wat is Motiverende gespreksvoering?
    • Workshop
    • Training
  • Stress-sensitief werken
    • Wat is stress-sensitief werken?
    • Workshop
    • Training
  • Menu Menu
artikel

Hoe de 3 fasen van het stress-sensitieve gesprek jouw cliënten helpt hun leven op de rit te brengen

In iedere gemeente zijn mensen die dreigen buiten de boot te vallen. Gemeenteambtenaren, vrijwilligers, sociaal werkers en andere professionals in het publiek en sociaal domein doen hun best mensen verder te helpen.

Goede stress-sensitieve gesprekken en coaching helpen mensen aantoonbaar verder. De cliënt wordt sterker, krijgt weer overzicht over zijn leven en kan stap voor stap zijn problemen aanpakken en zijn leven weer op de rit brengen. Met meer motivatie en met meer zelfvertrouwen.

Voor de professional levert de stress-sensitieve aanpak meer voldoening en werkplezier op. De organisatie merkt dat er minder uitval is, er minder no-shows zijn, dat trajecten korter duren en vaker duurzaam effect hebben. En de gemeente of andere organisatie die het werk financiert stelt vast dat er met beschikbaar gestelde middelen meer bereikt wordt. De stress-sensitieve aanpak levert meer resultaat op.

De stress-sensitieve gespreksvoering bestaat uit 3 fases:

FASE 1

De eerste noodzakelijke taak van de hulpverlening is om de grootste zorgen weg te nemen. Denk aan voorkomen dat een huisuitzetting doorgaat, een uitkering aanvragen, zorgen dat iemand gas en licht houdt, de deurwaarders on hold zetten en een veilige thuissituatie creëren. Eventueel toegang tot de voedselbank regelen en zorgen dat er ontbijt is voor de kinderen. Dat geeft rust. Rust en ademruimte om verder te kijken. Dit noemen we stabiliseren.

FASE 2

Als die ergste acute nood is opgelost, is het belangrijk de stress verder te verlagen. Door heldere brieven te sturen en te helpen met de ingewikkelde post van andere instanties. De gevolgen van de stress normaliseren en de schaamte verminderen. Dit noemen we verstevigen.

FASE 3

Pas dan is er ruimte om je cliënt te ondersteunen om zijn denk en doe vermogen te vergroten: leren omgaan met het korte lontje, plannen en organiseren, naar de toekomst kijken zodat hij zijn leven weer op de rit kan brengen. Dit noemen we Opbouwen.

Deze drie fasen zijn volgordelijk, maar de grenzen zijn niet glashelder. En in het echte leven loopt het door elkaar. Er kan altijd een aanleiding zijn om weer terug te grijpen op het Fundament. Dan ga je de samenwerking versterken, de relatie verstevigen en/of Stabiliseren, waarin je een noodsituatie oplost.

Wil je ook leren hoe jij de kennis over stress-sensitieve aanpak integreert en je gesprekken effectiever voert? Klik hier voor een training of neem hier contact op met Joyce Bakker. En leer hoe stress inwerkt op het brein en doorwerkt in het gedrag en de keuzes van mensen. Krijg beter contact met je cliënt en boek meer voorgang in je gesprekken.

Dit artikel is geschreven door Joyce Bakker, februari 2023

Deel dit stuk
  • Delen op Facebook
  • Delen op WhatsApp
  • Delen op LinkedIn
  • Delen via e-mail
https://www.gespreksvoeringsociaaldomein.nl/wp-content/uploads/sites/185/2023/02/gespreksvoering2.png 576 853 gespreksvoeringsociaaldomein https://cluster.swlogin.nl/wp-content/uploads/sites/185/2022/04/weblogo-gespreksvoering-sociaaldomein.png gespreksvoeringsociaaldomein2023-02-23 19:00:102023-09-22 14:14:16Hoe de 3 fasen van het stress-sensitieve gesprek jouw cliënten helpt hun leven op de rit te brengen

Adresgegevens

Gespreksvoering Sociaal Domein
Joyce Bakker

Mient 110, 2564 KR Den Haag
KvK: 60240156
Algemene voorwaarden
Privacyverklaring
Klachtenprocedure

Contactgegevens

Email:
[email protected]
Telefonisch contact:
06 15 46 52 33

Lidmaatschap en aansluiting

Lid van MINT- inc en MINT-ned, het Motivational Network of Trainers.
Onze trainers en ons bureau hebben de CRKBO registratie en mogen btw-vrij trainingen aanbieden.
Aangesloten bij NOBTRA
Aangesloten bij DEVELHUB

© Copyright – Gespreksvoering Sociaal Domein | Webdesign door Brandmade

Stress door langdurige en gestapelde problemen heeft veel invloed op het br...Het stempel ‘Ongemotiveerd’ of ‘Niet-Willer’ kan het raam uit!
Scroll naar bovenzijde
Wij maken gebruik van functionele en analytische cookies. Hieronder kun je meer lezen en akkoord gaan met ons cookiegebruik. AkkoordMeer lezen